Sabtu, 16 Mei 2009

Refleksi Setelah Mengajar Satu-satu matapelajaran

Kepada guru pelatih semua, berikut dikemukakan satu siri soalan yang boleh membantu anda menilai keberkesanan pengajaran harian yang dilaksanakan:

Self-Evaluation – Reviewing a Lesson Taught
What Are My Thoughts?

You may choose to self-evaluate by writing your thoughts on the lesson plans or attaching this form to each plan.

1. What did the students learn from this lesson? How do I know the students were actively engaged with the lesson?
(Apa yang dipelajari oleh murid dalam pelajaran ini? Bagaimana saya tahu murid telah melibatkan diri secara aktif dalam pelajaran ini?)

2. How closely did I follow my lesson plan? Did I have to modify during the lesson? Why?
(Sejauhmanakah saya telah mengikuti rancangan mengajar harian yang dirancang? Adakah saya telah membuat pengubahsuaian semasa mengajar? Mengapa/)

3. What do I think was the most effective part of the lesson?
(Langkah manakah merupakan bahagian rancangan mengajar harian yang paling berkesan?)

4. Were the materials/visuals/aids appropriate? Why? Why not?
(Adakah bahan/sumber pengajaran itu sesuai? Mengapa?)

5. What would I change/keep the same the next time I do this lesson?
(Apakah yang akan saya ubah atau kekalkan bagi saya menjalankan pelajaran yang sama pada masa akan datang?)

6. What do I see as my teaching strengths in this lesson?
(Apakah kekuatan saya dalam pelajaran ini?)

7. A goal I would like to have my cooperating teacher assist me in reaching is…
(Satu matlamat yang saya harap guru pembimbing dapat membantu saya capai ialah...)

Sumber: Copyrigh©2004,2000 by Pearson Education, Inc. Reproduction of this material is restricted to use with Strategies for successful Student Teaching: A Comprehensive Guide.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan